Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2007

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulu

Uznání a copyright: Noel Carboni, Digitized Sky Survey

M13 je známa jako Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi. Tato soustava statisíců hvězd je jednou z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Hvězdy kupy vzdálené 25 000 světelných let se tísní v oblasti o průměru 150 světelných let, ale v blízkosti jádra kupy by se v krychli o hraně 3 světelné roky ocitlo přes 100 hvězd. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je více jak 4 světelné roky daleko. Tento krásný obrázek kupy kombinuje nedávné teleskopické snímky hustého jádra kupy s digitalizovanými fotografickými deskami pořízenými v letech 1987 až 1991 dalekohledem Samuela Oschina, přístrojem pro širokoúhlou přehlídku observatoře Palomar. Výsledný kompozit zvýrazňuje jak vnitřní i vnější oblasti této gigantické hvězdokupy. Vlevo nahoře od Velké kulové hvězdokupy M13 je vidět jedna ze vzdálených galaxií pozadí NGC 6207.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M13, NGC 205