Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. prosinec 2007

T Tauri a Hindova proměnná mlhovina

Uznání a copyright: Don Goldman

Ta oranžová hvězda ve středu tohoto pozoruhodného teleskopického pohledu je T Tauri, prototyp třídy proměnných hvězd T Tauri. Kolem je prachové žluté kosmické mračno historicky známé jako Hindova proměnná mlhovina (NGC 1555/1554). Hvězda i mlhovina jsou vidět na okraji molekulárního mračna vzdáleného více jak 400 světelných let a výrazně mění jasnost, ale ne nezbytně současně, což je další záhadou této složité oblasti. Hvězdy typu T Tauri se nyní obecně považují za mladé (méně jak několik miliónů let), slunci podobné, stále v raných stadiích vývoje. Aby byl obrázek ještě více komplikovaný, tak infračervená pozorování ukazují, že T Tauri samotná je součástí vícenásobné soustavy a že Hindova mlhovina může také obsahovat velmi mladý stelární objekt. Tento barevný obraz zabírá v odhadované vzdálenosti T Tauri asi 4 světelné roky.

Štítky: Star-formation, T tauri, Variable star, Young star, Sun-like star, Ngc1555, Ngc1554