Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2008

Záliv duhy

Uznání a copyright: Alan Friedman

Tmavé, hladké oblasti na dobře známé straně Měsíce nesou latinské názvy oceánů a moří. Tato názvoslovná konvence je historická, takže se obyvatelům kosmického věku, kteří ví, že je Měsíc suchý a bez vzduchu může zdát trochu ironické, že ty hladké a tmavé oblasti jsou lávou zaplněné impaktní bazény. Například tato elegantní lunární vyhlídka je pečlivou mozaikou teleskopických snímků přes dálavy severozápadu Mare Imbrium, neboli Moře dešťů do Sinus Iridium, Zálivu duhy. Tento záliv měří asi 250 kilometrů, obklopuje ho pohoří Jura Montes a dole ohraničuje rozeklaný oblouk mysu (předhoří, výběžku, výspy) (promontorium) Laplace. Sluncem osvětlený mys se tyčí do výše skoro 3000 metrů nad povrchem zátoky. V horní části oblouku je mys Heraclides, který občas vypadá jako měsíční panna.

Štítky: Měsíc, Sinus iridium, Mare imbrium

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.