Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2008

NGC 4013 a slapový proud

Uznání a copyright: R Jay Gabany (Blackbird Observatory) - collaboration; D.Martínez-Delgado(IAC, MPIA),
M.Pohlen (Cardiff), S.Majewski (U.Virginia), J.Peñarrubia (U.Vitoria), C.Palma (Penn State)

NGC 4013 v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti 50 miliónů světelných let byla dlouho považována za izolovaný vesmírný ostrov. Tato nádherná, zboku viditelná spirální galaxie byla známa svým zploštěným diskem a centrální výdutí hvězd, proťatá siluetou prachových pásů. Tento hloubkový barevný snímek odkrývá předtím neznámý útvar spojený s NGC 4013, ohromnou slabou smyčkovitou strukturu (doleva nahoru), která sahá z galaktického středu více jak 80 tisíc světelných let. Podrobný průzkum tohoto pozoruhodného útvaru ukazuje, že je to proud hvězd, které původně patřily jiné galaxii, nejspíše menší galaxii, kterou roztrhaly gravitační slapy, když splývala s větší galaxií. Astronomové argumentují, že nově objevený slapový proud také vysvětluje zborcenou distibuci neutrálního vodíku, tak jak je vidět na rádiových snímcích NGC 4013 a nabízí paralely s formováním naší vlastní Mléčné dráhy.
Oprava: Na chybu v přepisu velikosti smyčky upozornil Pavel Chadima.

Štítky: Spirální galaxie, Tidal stream, Edge-on galaxy, Ngc4013