Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2008

Abell 2218: Kupa galaxií čočkou

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA

Gravitace ohýbá světlo a tudíž obrovské kupy galaxií mohou působit jako dalekohledy. Téměř všechny jasné objekty na tomto snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou galaxie v kupě známé jako Abell 2218. Tato kupa je tak hmotná a kompaktní, že její gravitace ohýbá a zaostřuje světlo z galaxií, které leží za ní. Výsledkem jsou mnohonásobné obrazy těchto galaxií v pozadí zborcené do dlouhých slabých oblouků, což je jednoduše efekt čočky analogický pozorování vzdálené pouliční lampy přes sklenku vína. Kupa galaxií Abell 2218 je asi tři miliardy světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Síla tohoto dalekohledu z hmotné kupy astronomům umožnila detekovat galaxie s rudým posuvem 5.58, což jsou nejvzdálenější dosud měřené galaxie. Vpravo dole od jádra kupy je slabě vidět mladá, teprve dospívající galaxie.

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky, Abell 2218