Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2008

Saturnův měsíc Epimetheus ze sondy Cassini

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Jak vznikl Epimetheus? Nikdo pořádně neví. K zodpovězení této otázky tento malý měsíc nedávno zase do velkých podrobností snímkovala kosmická sonda Cassini, která nyní obíhá kolem Saturnu. Epimetheus někdy obíhá Saturn před dalším malým měsícem Janusem a někdy za ním. Snímek nahoře pořízený minulý prosinec ukazuje krátery pokrytý povrch, což ukazuje na značný věk. Epimetheus má asi 115 kilometrů. Epimetheus nemá dost povrchové gravitace, aby se mohl sám přetvořit do tvaru koule. Zploštělá strana Epimetheuse, která je vidět nahoře, mohla vzniknout při jediném velkém impaktu.

Štítky: Saturn, Cassini, Epimetheus

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích