Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2008

Kráter Stickney

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Největší kráter na marťanském měsíci Phobos Stickney má své jméno po Chloe Angeline Stickney Hall, která byla matematičkou a manželkou astronoma Asapha Halla. Asaph Hall objevil oba měsíce rudé planety v roce 1877. Stickney měří přes 9 kilometrů, což je skoro polovina průměru samotného Phobosu, takže impakt, kterým kráter vznikl, tento měsíček skoro roztříštil. Tento nádherný snímek kráteru Stickney a okolí se zvýrazněnými barvami pořídila minulý měsíc kamera HiRISE na palubě družice Mars Reconnaissance Orbiter při průletu kolem Phobosu ze vzdálenosti asi 6 tisíc kilometrů. Přestože je povrchová gravitace na Phobosu, který vypadá jako asteroid, méně než 1/1000 pozemské gravitace, tak stopy ukazují, že se během času volný materiál v kráteru svezl ze stěn dolů. Světle modré oblasti u lemu kráteru ukazují na poměrně čerstvý povrch. Původ podivných rýh na povrchu je záhadou, ale může souviset s impaktem.

Štítky: Mars, Phobos, Stickney crater, Asaph hall, Chloe angeline stickney