Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2008

Případ velmi prašné dvojhvězdy

Uznání a copyright: Lynette Cook

Pro astronomy těsná dvojvězda BD+20 307 původně vystupovala z řady jen svojí extrémní prašností. Podstatné množství horkého prachu totiž způsobuje, že se tato soustava jeví na infračervených vlnových délkách extrémně jasná. Kolem mladých hvězd starých jen několik miliónů let je často detekován prach, který souvisí se vznikajícími planetami. Ovšem soustava BD+20 307 se nyní ukazuje stará přinejmenším několik miliard let, což je věk srovnatelný s naší vlastní sluneční soustavou. Přítomnost velkého množství horkého prachu v BD+20 307 nejspíš souvisí s poměrně nedávnou srážkou objektů o velikosti planet jako je řekněme Země nebo Venuše. Tato ilustrace vykresluje takovou katastrofickou událost a je reminiscencí klasického scifi románu Když se srazí světy (When Worlds Collide). Tento nepřímý důkaz destruktivní planetární srážky by mohl být ironicky první známkou, že kolem těsných dvojhvězd mohou vznikat planetární soustavy. BD+20 307 se nachází asi 300 světelných let daleko v tvrdohlavém souhvězdí Berana (Aries).

Štítky: Prach, Binary star, Srážka, Planeta