Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2008

Stopa 2008 TC3

Uznání: Mohamed Elhassan Abdelatif Mahir (Noub NGO), Dr. Muawia H. Shaddad (Univ. Khartoum),
Dr. Peter Jenniskens (SETI Institute/NASA Ames)

7. října se časně za úsvitu nad severním Súdánem ve velké výšce objevila tato zkroucená stopa. Tato dlouho trvající stopa pochází z impaktu malého asteroidu katalogizovaného jako 2008 TC3. Šlo o význačnou událost, zde zachycenou na políčku videozáznamu, protože to bylo poprvé, kdy byl ve vesmíru zjištěn asteroid ještě před dopadem do atmosféry planety Země. Astronomové poté, co 2008 TC3 objevili, tak na základě následujících pozorováních předpověděli čas a místo jeho dopadu. Poté byla předpověď impaktu potvrzena senzory, včetně jasného záblesku v atmosféře na snímku z Meteosatu-8. Astronomové nyní doufají, že se objeví více zpráv o místních pozemských pozorováních toho, co musel být brilantní meteor křižující Súdánskou noční oblohou. Další hlášení by mohla zlepšit vyhlídky na nalezení meteoritů.

Štítky: Asteroid, Impakt, Bolide, 2008 tc3, Persistent train

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.

Stanice ISS stoupá nad západní obzor a napravo planeta Mars