Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2008

Trojice v Labuti

Uznání a copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Na této barevné mozaice se přes střed na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě podél severní Mléčné dráhy táhnou skoro 9 stupňů vlákna plynu a prachu. Tento krásný kout nebe zdobí trojice mlhovin s populárními názvy Motýl, Srpek a Tulipán. Vlevo se vedle jasné hvězdy gama Cygni nachází Motýlí mlhovina (IC 1318). Rozsáhlá zářící mračna plynu ve tvaru křídel motýla rozděluje tmavý pás prachu. U středu je kompaktnější Srpková mlhovina (NGC 6888), kosmická bublina s jasný okrajem odfouknutým větry z hmotné Wolf-Rayetovy hvězdy. Vpravo je mlhovina Tulipán (Sh2-101), malá emisní oblast ve tvaru rozkvétajícího květu při pohledu ze strany. Všechny mlhoviny jsou od Slunce vzdálené několik tisíc světelných let v Orionově spirálním rameni naší Galaxie. Tato krásná mozaika je ve falešných barvách a je tvořena z obrazových dat pořízených úzkopásmovými filtry. Barevný rozsah odpovídá mapování emise vodíku, síry a kyslíku do červených, zelených a modrých barev.

Štítky: Mlhovina Srpek, Cygnus, Butterfly Nebula, Ngc6888, Ic1318, Tulip nebula, Sh2-101