Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2008

Ostřejší pohled na obra v mlhách

Uznání: ESO, F.Marchis, M.Wong (UC Berkeley); E.Marchetti, P.Amico, S.Tordo (ESO)

Tento obrázek Jupiteru je označován jako nejostřejší vůbec kdy pořízený snímek celého plynového obra ze Země. Snímek byl pořízen prototypem přístroje známého jako MAD (Multi-conjugate Adaptive optics Demonstrator) namontovaného na jeden z 8 metrových dalekohledů Very Large Telescope Evropské jižní observatoře v Chile. Přístoj MAD pracuje na infračervených vlnových délkách těžko dosažitelných pozemskými dalekohledy a odstraňuje rozmazání atmosférou s pomocí více pointačních hvězd a deformovatelných zrcadel, aby mohl zjistit a opravit deformaci obrazu způsobovanou turbulencí v zemské atmosféře. Vodík a metan hluboko ve vlastní husté Jupiterově atmosféře absorbují světlo na infračervených vlnových délkách. Takže tento ostřejší pohled ukazuje infračervené sluneční světlo odrážené od výškového závoje obří planety výrazného v rovníkových a polárních oblastech a odhaluje útvary o rozměru pouhých 300 kilometrů. Tato slibná technika se dá aplikovat i na jiné rozsáhlejší objekty jako jsou hvězdokupy a mlhoviny.

Štítky: Jupiter, Infračervený, Adaptivní optika

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk