Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2008

Ostřejší pohled na obra v mlhách

Uznání: ESO, F.Marchis, M.Wong (UC Berkeley); E.Marchetti, P.Amico, S.Tordo (ESO)

Tento obrázek Jupiteru je označován jako nejostřejší vůbec kdy pořízený snímek celého plynového obra ze Země. Snímek byl pořízen prototypem přístroje známého jako MAD (Multi-conjugate Adaptive optics Demonstrator) namontovaného na jeden z 8 metrových dalekohledů Very Large Telescope Evropské jižní observatoře v Chile. Přístoj MAD pracuje na infračervených vlnových délkách těžko dosažitelných pozemskými dalekohledy a odstraňuje rozmazání atmosférou s pomocí více pointačních hvězd a deformovatelných zrcadel, aby mohl zjistit a opravit deformaci obrazu způsobovanou turbulencí v zemské atmosféře. Vodík a metan hluboko ve vlastní husté Jupiterově atmosféře absorbují světlo na infračervených vlnových délkách. Takže tento ostřejší pohled ukazuje infračervené sluneční světlo odrážené od výškového závoje obří planety výrazného v rovníkových a polárních oblastech a odhaluje útvary o rozměru pouhých 300 kilometrů. Tato slibná technika se dá aplikovat i na jiné rozsáhlejší objekty jako jsou hvězdokupy a mlhoviny.

Štítky: Jupiter, Infračervený, Adaptivní optika

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.