Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2008

Tanec dvou černých děr v 3C 75

Uznání: A. Ginsburg (U. Colorado - Boulder) et al., BGPS Team, GLIMPSE II Team

Co se to děje v centru aktivní galaxie 3C 75? Ty dva jasné zdroje ve středu tohoto kompozitního rentgenově (modrá)/radiového (růžová) snímku jsou vzájemně obíhající superhmotné černé díry, které pohánějí rádiové záření 3C 75. Superhmotné černé díry od sebe dělí 25 000 světelných let, proudí z nich výtrysky relativistických částic a obklopuje je plyn o mnohamiliónových teplotách vyzařující rentgenové záření. To vše v jádrech dvou slučujících se galaxií v galaktické kupě Abell 400 ve vzdálenosti asi 300 miliónů světelných let. Astronomové dospěli k názoru, že obě tyto superhmotné černé díry jsou k sobě vázány gravitací do binární soustavy zejména proto, že výtrysky vypadají zahnuté dozadu a to by mohlo být způsobeno jejich rychlým pohybem horkým plynem kupy rychlostí až 1200 kilometrů za sekundu. V prostředí přehuštěných galaktických kup ve vzdáleném vesmíru se takové ukázkové kosmické splynutí považuje za běžné. Očekává se, že tato splynutí jsou v závěrečných stadiích intenzivními zdroji gravitačních vln.

Štítky: Binary, Černé díry, 3C 75