Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2000

Leonidy - zářící červ

Uznání: Courtesy Jack Drummond, Starfire Optical Range, AFRL

Nedávný meteorický roj Leonid byl bohatý na jasné bolidy, které zanechaly dlouhotrvající stopy rozprostírající se po noční obloze. Tyto trvající stopy nezáří odraženým světlem, ale záhadně sami od sebe. Jsou viditelné po dlouhé minuty a unášeny větrem ve výškách do 100 km mohou postupně získávat červům podobný tvar. Tento snímek, ukazující takovou stopu, nazvaný "Zářící červ" byl pořízen během maxima meterického roje Leonid v roce 1998 astronomy na Kirtland Air Force Base's Starfire Optical Range (SOR). Jakým způsobem "Zářící červ" svítí? Aby to zjistili, tak připravili astronomové ze SOR ojedinělý experiment, při kterém sledovali a sondovali stopy meteorů roje Leonid jak v roce 1998 tak i 1999 pulsním laserovým lidar (light detection and ranging) systémem a dalšími přístroji. Laser, fungující na parách mědi, vyprodukoval intenzívní pruh světla, který je viditelný jak vystřeluje z levého dolního rohu snímku. Ikdyž příčina záření "Červa" zůstává dosud záhadou, pomohou ji výsledky ze SOR rozluštit.

Štítky: Meteor, Bolid, Leonida, Vlak