Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. listopad 2008

Fomalhaut b

Uznání: NASA, ESA, P. Kalas, J. Graham, E. Chiang, E. Kite (Univ. California, Berkeley),
M. Clampin (NASA/Goddard), M. Fitzgerald (Lawrence Livermore NL),
K. Stapelfeldt, J. Krist (NASA/JPL)

Fomalhaut (pomůcka pro výslovnost v angličtině zní jako "foam-a-lot") je jasná mladá hvězda vzdálená jen krátkých 25 světelných let od Země v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus). Na tomto ostrém kompozitním obrázku z Hubblova kosmického dalekohledu je do podrobností zobrazen prstenec prašných trosek kolem Fomalhautu, přičemž ohromující zář hvězdy maskuje zákrytový disk v kameře koronografu. Astronomové nyní identifikovali malý světelný bod v malém rámečku vpravo jako planetu asi 3 krát hmotnější než Jupiter, která obíhá 10.7 miliard mil od této hvězdy, což je téměř 14 násobek vzdálenosti Slunce-Jupiter. Tato hmotná planeta s označením Fomalhaut b pravděpodobně dává a udržuje tvar poměrně ostrého vnitřního okraje prstence, zatímco prstenec samotný je nejspíše větší a mladší analog našeho vlastního Kuiperova pásu - vnějšího rezervoáru ledových těles ve sluneční soustavě. Hubblovy údaje jsou prvním snímkem planety kroužící kolem jiné hvězdy ve viditelném světle.

Štítky: Fomalhaut, Exoplanet, Debris disk