Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2008

Bublina v Labuti

Uznání a copyright: Keith Quattrocchi, Mel Helm

V tomto bohatém poli hvězd v souhvězdí Labutě se vznáší nádherná symetrická bublinová mlhovina, která byla rozpoznána teprve nedávno a v astronomických katalozích vůbec nemusí být. Astronom amatér Dave Jurasevich ji jako mlhovinu na svých snímcích komplexní oblasti v Labuti, do které patří i Srpková mlhovina (NGC 6888) identifikoval 6. července. Poté uvědomil Mezinárodní astronomickou unii. O pouhých 11 dní později stejný objekt nezávisle identifikoval Mel Helm ze Sierra Remote Observatories, snímkoval ji spolu s Keith Quattrocchi a také uvědomil IAU, že jde o potenciálně neznámou mlhovinu. Zde je vidět jejich výsledný kompozitní snímek, na kterém jsou i úzkopásmová obrazová data, která zvýrazňují delikátní obrysy mlhoviny. Co je tato nově rozpoznaná mlhovina? Podobně jako samotná Srpková mlhovina i tato kosmická bublina by mohla být rozfouknuta větry z hmotné Wolf-Rayetovy hvězdy, nebo by to mohla být planetární mlhovina sférického tvaru v závěrečné fázi života slunci podobné hvězdy.

Štítky: Planetární mlhovina, Wolf-Rayet, Bubble nebula, Undesignated nebula