Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2009

Nebezpečné léto na HD 80606b

Uznání: D. Kasen (et al.UCSC), NASA, JPL-Caltech

Na vzdálené planetě HD 80606b mohou být léta nebezpečná. Hypotetické formy života, ať už se vznáší v atmosféře HD 080606b nebo se ukrývají na jednom z jejích (zatím hypotetických) měsíců, se mohou obávat letních teplot až 1500 Kelvinů, které nejen že stačí roztavit olovo, ale také nikl. Ačkoliv léto je na Zemi definováno denním množstvím světla, tak léta na HD 80606b daleko více ovlivňuje to, jak blízko se planeta na své dráze dostane ke své mateřské hvězdě. HD 80606b je ve vzdálenosti asi 200 světelných let a ze všech dosud objevených planet má nejvíce eliptickou dráhu. Při srovnání se sluneční soustavou by se vzdálenost od mateřské hvězdy měnila od vnějšku dráhy Venuše až dovnitř dráhy Merkuru. Na této sekvenci je počítačově simulovaná noční strana HD 80606b jak by mohla zářit v infračerveném světle po téměř denních intervalech jak prochází kolem svého nejbližšího bodu na své 111 denní oběžné dráze kolem mateřské hvězdy. Tato simulace je založena na infračervených datech pořízených koncem roku 2007 pomocí Spitzerova kosmického dalekohledu.

Štítky: Infračervený, Exoplanet, Hd80606b