Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2009

Kometa Lulin a Saturn poblíž opozice

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Jasná planeta Saturn i kometa Lulin se 23. února při průchodu souhvězdím Lva ocitly blízko opozice, přesněji blízko opozice se Sluncem na pozemské obloze. Jedno těleso prošlo kolem druhého jen ve vzdálenosti asi 2 stupňů, takže byl důvod pro fotografování nebe. V té době byla kometa Lulin blízko svého největšího přiblížení k Zemi ve vzdálenosti asi 61 miliónů kilometrů, ale obíhala v opačném směru. Výsledkem je, že se na pozadí hvězd pohybovala pozoruhodně rychle. Tento snímek teleobjektivem zachycuje zároveň jasný Saturn i zelenavou kometu Lulin v poli, které se příliš neliší od pohledu triedrem. Nepoznáváte Saturn s prstenci? Prstence jsou nyní skloněny skoro tak, že jsou vidět skoro zboku a jasnější planeta je přeexponovaná, aby bylo možno zachytit podrobnosti mnohem slabší komety. Saturn, který je vidět vpravo nahoře, se vyznačuje difrakčními paprsky, které vznikají na lamelách apertury teleobjektivu.

Štítky: Saturn, Opposition, Comet lulin, C/2007 n3