Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2009

Omega Centauri: Největší známá kulová hvězdokupa

Uznání a copyright: Thomas V. Davis (tvdavisastropix.com)

Tato velká koule hvězd je starší než Slunce. Dlouho předtím než vzniklo lidstvo, předtím než Zemi obývali dinosauři a dokonce ještě předtím, než naše Země vůbec začala existovat, tak kolem mladé Mléčné dráhy kondenzovaly a obíhaly globule hvězd. Omega Centauri je z asi 200 kulových hvězdokup, které do dneška přežily, ta největší a obsahuje více jak deset miliónů hvězd. Omega Centauri je také nejjasnější kulovou hvězdokupou a při vizuální magnitudě 3.9 je pro pozorovatele na jižní obloze vidět i neozbrojeným okem. Omega Centauri je katalogizovaná jako NGC 5239, je asi 18 000 světelných let daleko a má průměr 150 světelných let. Na rozdíl od mnoha dalších kulových hvězdokup, hvězdy v Omega Centauri vykazují několik různorodých stáří a chemické stopy, které ukazují, že hvězdy v kulové hvězdokupě měly během 12 miliard let složitou historii.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri, Age