Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2009

Mořský koník z Velkého Magellanova mračna

Uznání: NASA, ESA, and M. Livio (STScI)

Někomu to může připadat jako velké vesmírné strašidlo, ale spíše je to velké než strašidlo. Někomu jinému se to může zdát jako pasoucí se mořský koník, ale ten tmavý objekt na snímku vpravo je ve skutečnosti neživý pilíř kouřového prachu dlouhého asi 20 světelných let. Tato zajímavě tvarovaná prachová struktura se vyskytuje v našem sousedství ve Velkém Magellanově mračnu ve hvězdotvorné oblasti velice blízko rozsáhlé mlhoviny Tarantule. Tato energetická mlhovina vytváří hvězdokupu nazvanou NGC 2074, jejíž střed je vidět těsně pod vrchem snímku ve směru krku mořského koníka. Barevný snímek nahoře pořídil minulý rok Hubblův kosmický dalekohled kamerou Wide Field Planetary Camera 2 na počest 100 000. pouti Hubbla kolem Země. Jak v kupě vznikají mladé hvězdy, tak jejich světlo a vítr bude během příštích miliónů let pomalu erodovat prachové pilíře.

Štítky: Lmc, Tarantula nebula, NGC 2074