Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2009

Impaktní pánev Rembrandt na Merkuru

Uznání a copyright: NASA/JHU APS/ASU/CIW; Courtesy Science/AAAS

Proč obsahují části tohoto obrovského kráteru na Merkuru tak mnoho železa? Tuto neobvyklou impaktní pánev Rembrandt nedávno objevila kosmická sonda MESSENGER při svém průletu kolem této nejvnitřnější planety ve Sluneční soustavě v říjnu 2008. Neobvyklý Rembrandt má přes 700 kilometrů a při stáří přes 4 miliardy let je možná nejmladší velkou impaktní pánví na této planetě. Snímky dna kráteru ve více barvách ovšem ukazují odrazy od oblastí, které obsahují neobvykle vysoké množství železa a titanu. Tyto prvky ukazují, že některé z těchto exponovaných materiálů nebyly překryty pozdějšími lávovými toky a tak mohou opravdu pocházet z epochy formace Merkuru. Data z Rembrandtu a celého Merkuru se nyní interpretují jako příznaky poměrně aktivní vulkanické minulosti včetně povrchové tektoniky. Při pečlivější prohlídce snímku nahoře jsou vidět prstence Merkurova Rembrandtu kolem středu snímku. Vlevo nahoře je vidět okraj Merkuru a uvnitř Rembrandtu jsou vidět vysoké útesy i malé krátery a snímkem diagonálně probíhá terminátor, který odděluje den a noc. MESSENGER kolem Merkuru zase proletí letos v září a na oběžnou dráhu Merkuru vstoupí v roce 2011.

Štítky: Merkur, Messenger, Rembrandt impact basin