Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2009

Galaxie z Kupy v Perseu

Uznání a copyright: R. Jay Gabany

Toto galaxiemi z kupy v Perseu zaplněné barevné teleskopické pole leží skoro 250 miliónů světelných let daleko. Za závojem hvězd v popředí z naší vlastní Mléčné dráhy jsou vidět rozsáhlé galaxie s někdy překvapivými tvary. Kupu zaplňuje přes tisíc žlutavých eliptických a čočkových galaxií jako jsou ty na tomto pohledu z centrální oblasti. Ta pozoruhodná velká galaxie vlevo je hmotná a bizardní NGC 1275. Kupě v Perseu dominuje podivuhodný zdroj vysokoenergetické emise, aktivní galaxie NGC 1275, která pohlcuje hmotu po celých galaxiích a krmí jimi superhmotnou černou díru v galaktickém jádře. V Kupě v Perseu sídlí taktéž spirální galaxie včetně malé spirální galaxie NGC 1268 která je vidět zepředu a na obrázku je vpravo od středu. Ta modravá skvrna na vnějším okraji NGC 1268 je supernova SN 2008fg. Toto pole zabírá v odhadované vzdálenosti Kupy galaxií v Perseu zhruba 1.5 miliónu světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Ngc1275, Kupa v Perseu