Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2008

Aktivní galaxie NGC 1275

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA);
A. Fabian (IoA, Cambridge U.), L. Frattare (STScI), CXC, G. Taylor, NRAO,VLA

Aktivní galaxie NGC 1275 je centrální dominantní člen velké a poměrně blízké Kupy galaxií v Perseu. NGC 1275 je ohromný zdroj rentgenového záření a rádiové emise, zvětšuje svoji hmotnost, jelikož do ní padají celé galaxie a nakonec krmí superhmotnou nčernou díru v jádru této galaxie. Tento skvělý snímek ve viditelném světle z Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje galaktické trosky a vlákna zářícího plynu dlouhá až 20 000 světelných let. Vlákna v NGC 1275 přetrvávají, přestože by se měly ve zmatku galaktických srážek zničit. Co tedy tato vlákna drží pohromadě? Nedávná práce ukazuje, že tyto struktury, které jsou ze středu galaxie vytlačeny aktivitou černé díry, drží pohromadě magnetická pole. Když na obrázek z Hubbla položíte kurzor, tak navíc uvidíte i rentgenové údaje z observatoře Chandra a rádiová data z radioteleskopu Very Large Array. Na výsledném kompozitním obrazu rentgenové záření zvýrazňuje obálky horkého plynu kolem středu galaxie, zatímco rádiová emise vyplňuje obří dutiny ve tvaru bublin. Galaxie NGC 1275 je též známa jako Perseus A, měří přes 100 000 světelných let a nachází se asi 230 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Rádio, Magnetické pole, Rentgenový, Aktivní galaxie, Kupa v Perseu, Multiwavelength, NGC 1275, Mouse over