Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2005

Neobvyklá vlákna plynu kolem galaxie NGC 1275

Uznání a copyright: C. Conselice (Caltech), WIYN, AURA, NOAO, NSF

Jak vznikla ta neobvyklá vlákna plynu kolem galaxie NGC 1275? Nikdo neví. Galaxie NGC 1275 je ústřední galaxií, která dominuje Kupě galaxií v Perseu, z níž je mnoho členů vidět na snímku nahoře. Snímek NGC 1275 ve viditelném světle ukazuje ohromnou srážku dvou jednotlivých galaxií. Galaxie i kupa jsou též jasnými zdroji rentgenového záření. Neobvyklá plynná vlákna, která jsou nahoře vidět ve velmi specifické barvě světla, které emituje vodík, jsou zde uměle zbarvena do růžova. K vysvětlení možného původu těchto vláken možná patří podrobnosti srážky mezi oběma galaxiemi, nebo alternativně vzájemné působení mezi černou dírou v galaktickém centru a okolním plynem uvnitř kupy. NGC 1275 na snímku nahoře má asi 100 000 světelných let a nachází se asi 230 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Perseus.

Štítky: Galaxie, Filamenty, NGC 1275