Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2003

NGC 1275: Srážka galaxií

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), M. Donahue (STScI) & J. Trauger (JPL), NASA

V NGC 1275 krájí jedna galaxie druhou. Disk prašné spirální galaxie poblíž středu snímku protíná velkou eliptickou galaxii, která je vidět převážně vlevo dole. Galaxie se mohou během srážky jako je tako významě změnit, jelikož každou galaxii bortí gravitační slapy a stlačující se plynová mračna se rozežíhají vznikáním nových hvězd. Ke srážkám galaxií dochází při pro lidské oko malé rychlosti, kdy obyčejný průchod trvá až 100 miliónů let. NGC 1275 je členem kupy galaxií v Perseu, která se nachází asi 230 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Persea. Každá galaxie má napříč asi 50 000 světelných let. Obrázek nahoře je složeninou ze snímků pořízených dalekohledem Hubble Space Telescope v letech 1995 a 2001.

Štítky: Galaxie, Srážka, NGC 1275