Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2005

Rentgenové záření z jádra Kupy v Perseu

Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., NASA

Kupa v Perseu má tisíce galaxií, je vzdálená 250 miliónů světelných let a je jedním z nejhmotnějších objektů ve Vesmíru a nejjasnější kupou galaxií na rentgenové obloze. V jejím jádru se nachází obrovská kanibalská galaxie Perseus A (NGC 1275), která nabírá hmotu, jak na ni padají galaxie a plyn. Tento hloubkový rentgenový snímek z observatoře Chandra zabírá asi 300 000 světelných let jádra kupy galaxií. Ukazuje pozoruhodné podrobnosti rentgenové emise z obří galaxie i z okolního plynu kupy horkého 30-70 miliónů °C. Jasný centrální zdroj je superhmotná černá díra v samotném jádru Perseua A. Oblasti s nízkou hustotou jsou vidět jako bubliny nebo prázdná místa a předpokládá se, že jsou vytvářeny cyklickými vzplanutími aktivity centrální černé díry. Touto činností se tvoří tlakové vlny, tedy zvukové vlny v kosmickém měřítku, které čeří rentgenově horký plyn. Modrozelené oblasti těsně nad středem na pohledu ve falešných barvách jsou nejspíše rentgenové stíny od pozůstatků malé galaxie, která padá do otesánka Perseus A.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Kupa galaxií, Perseus A, Ngc1275, Kupa v Perseu