Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2008

Kupa galaxií v Perseu

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT) & Giovanni Anselmi (Coelum Astronomia), Hawaiian Starlight

Zde je jeden z největších objektů, který kdokoliv vůbec může na obloze spatřit. Každá z těch mlhavých skvrn je galaxie a ty dohromady utvářejí Kupu v Perseu, jednu z nejbližších kup galaxií. Tato kupa je vidět přes popředí slabých hvězd v naší vlastní Mléčné dráze. U středu kupy vzdáleného zhruba 250 miliónů světelných let je dominantní galaxie kupy NGC 1275, která je vidět nahoře jako velká galaxie na snímku vlevo. NGC 1275 je jako zázračný zdroj rentgenové a rádiové emise a nabaluje hmotu, která padá do ní padá jako plyn a galaxie. Kupa galaxií v Perseu je součástí Nadkupy Ryby-Perseus (Pisces-Perseus), která se rozprostírá na více jak 15 stupních a obsahuje přes 1000 galaxií. Tento pohled ve vzdálenosti NGC 1275 pokrývá asi 1,5 miliónu světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Perseus, Huge