Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2007

Blízký vesmír

Uznání a copyright: 2MASS, T. H. Jarrett, J. Carpenter, & R. Hurt

Jak opravdu vypadá blízký vesmír? Tato mapa ukazuje víc jak jeden a půl miliónu nejjasnějších hvězd a galaxií z blízkého vesmíru detekovaných přehlídkou 2MASS (Two Micron All Sky Survey) v infračerveném světle. Výsledný obraz je neuvěřitenou spletí hvězd a galaxií, který poskytuje meze toho, jak vesmír vznikal a vyvíjel se. Středem probíhají hvězdy, které jsou v rovině naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Velká většina bodů mimo galaktickou rovinu jsou galaxie a barvy představují vzdálenost, modré tečky jsou nejbližší galaxie z přehlídky 2Mass a červené zase ty nejvzdálenější galaxie, které se nacházejí v rudém posunu zhruba 0,1. Pojmenované struktury jsou označené. Hodně galaxií jsou dohromady gravitačně vázány, takže vznikají kupy, které jsou zase volně vázané do nadkup, které jak se zdá jsou někdy vidět jako součást ještě větších struktur.

Štítky: Galaxie, 2mass, Large scale structure