Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2009

Halo pro NGC 6164

Uznání a copyright: Don Goldman

Krásná emisní mlhovina NGC 6164 vznikla z vzácné, horké zářivé hvězdy typu O, která je asi 40 krát hmotnější než Slunce. Tato hvězda je vidět uprostřed tohoto kosmického mračna a je asi 3 až 4 milióny let stará. Za další 3 až 4 milióny let tato hmotná hvězda ukončí svůj život výbuchem supernovy. Mlhovina samotná má asi 4 světelné roky a je bipolárně symetrická. To ji co do vzhledu činí podobnou známějším planetárním mlhovinám, což jsou plynové obálky kolem umírajících Slunci podobných hvězd. Podobně jako mnoho dalších planetárních mlhovin i NGC 6164 má rozsáhlé slabé halo, které je vidět na tomto hloubkovém teleskopickém snímku. Materiál v halo se prostírá do okolního mezihvězdného média a nejspíše pochází z dřívější aktivní fáze této hvězdy typu O. Obraz tohoto nádherného koutu oblohy se skládá z úzkopásmových snímků, které zvýrazňují zářící plyn a širokopásmových dat okolních hvězdných polí. NGC 6164 je asi 4200 světelných let daleko v jižním souhvězdí Pravítko (Norma).

Štítky: Emisní mlhovina, Halo, O-star, Ngc6164, Bipolar nebula