Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2007

Kočičí oko široké a hluboké

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejlépe známých planetárních mlhovin na obloze. Její dobře známé obrysy jsou vidět na tomto působivém širokoúhlém pohledu v jasnější centrální oblasti. Tento kompozitní obraz ale kombinuje mnoho krátkých a dlouhých expozic, aby se též ukázalo velice slabé halo mlhoviny. Slabé vnější halo měří v odhadované vzdálenosti 3000 světelných let přes 5 světelných let. Planetární mlhoviny byly dlouho chápány jako závěrečná fáze v životě slunci podobné hvězdy. Teprve nedávno byla u některých planetárních mlhovin objevena hala jako je toto, která pravděpodobně vznikla z materiálu odvrženého při dřívějších epizodách vývoje hvězdy. Zatímco se předpokládá, že fáze planetární mlhoviny trvá asi 10 tisíc let, tak astronomové odhadují věk vnějších vláknitých částí tohoto hala na 50 až 90 tisíc let. Vpravo, asi 50 miliónů světelných let za Kočičím okem, je vidět spirální galaxie NGC 6552.

Štítky: Planetární mlhovina, Halo, Cat's eye nebula, Ngc6543, Background galaxies