Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2009

Zaprášený kosatec

Uznání a copyright: Alvin Jeng (LightBuckets.com)

Tyto mraky mezihvězdného prachu a plynu vykvetly 1300 světelných let daleko v úrodném hvězdném poli souhvězdí Cepheus. Tato mlhovina je katalogizovaná jako NGC 7023, někdy se nazývá Kosatec a není na obloze jedinou mlhovinou, která připomíná obraz květiny. V okolí jsou zakrývající mračna prachu a studeného molekulárního plynu, která mohou připomínat další spletité a fantastické tvary. Prašný materiál v Kosatci obklopuje horkou mladou hvězdu. Dominantní barvou té jasnější reflekční mlhoviny je modrá, která je charakteristická pro prachová zrna, která odrážejí světlo hvězd. Centrální vlákna z kosmického prachu září slabou načervenalou fotoluminiscencí, jelikož některá zrna prachu efektivně mění neviditelné ultrafialové světlo hvězd na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že tato mlhovina může obsahovat komplexní aromatické uhlíkaté sloučeniny známé jako PAHs. Tento pozoruhodný širokoúhlý pohled zabírá v odhadované vzdálenosti Kosatce přes 30 světelných let.

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Ngc7023, Iris Nebula, Photoluminesence, Ere