Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2009

Vrchol sopky Sarychev ve stereu

Uznání: Expedition 20 Crew - International Space Station, NASA
Stereo Image: Patrick Vantuyne

Posádka Expedice 20 na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) mohla 12. června z výšky 400 kilometrů nad Zemí sledovat pozoruhodnou událost z pozoruhodného místa: erupci z vrcholu sopky Sarychev. Tato aktivní sopka je na ruském Kurilském řetězci ostrovů, který se táhne severovýchodně od Japonska. Nádherný barevný stereopohled zvýrazňuje orbitální perspektivu, vznikl zkombinováním dvou snímků z ISS a je určen pro prohlížení červenomodrými brýlemi (červená je pro levé oko). V rané fázi erupce proráží do atmosféry vulkanický kouř se sloupcem hnědého popela překrytým jakoby bublinovitým bílým mračnem nejspíše z vodní kondenzace. Pod tím mračno hustého šedého vulkanického popela klouže dolů po vulkanickém svahu. Na úrovni hladiny je vidět asi 1,5 kilometru pobřeží ostrova. Narůstající vlečka popela sice pro posádku Expedice 20 nepředstavuje žádné nebezpečí, ale komerční letecké spoje byly z této oblasti odkloněny, aby se minimalizovalo nebezpečí selhání motorů při nasátí popela.

Štítky: Sopka, Stereo, ISS, Anaglyph, Sarychev peak, Expedition 20, Astronaut photography, Planet earth

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.