Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červenec 2009

Galaxie M94

Uznání a copyright: Marcin Paciorek

Nádherný vesmírný ostrov M94 leží ve vzdálenosti zhruba 15 miliónů světelných let v severním souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). Tato zepředu viděná spirální galaxie je populárním cílem pro pozemské astronomy a měří asi 30 000 světelných let. Mezi její charakteristiky patří výrazné prachové pásy, jasné bodové jádro a jasný modrý prstenec, kterému dominuje světlo mladých hmotných hvězd. Hmotné hvězdy v prstenci jsou nejspíše mladší než 10 miliónů let a ukazují na to, že galaxie prošla zřetelně definovaným obddobím rychlého vznikání hvězd. Malé jasné jádro je typické pro Seyfertovu třídu aktivních galaxií, ale M94 je též známa jako galaxie s překotným vznikáním hvězd. Jelikož M94 je poměrně blízká galaxie, tak astronomové mohou do detailů zkoumat příčiny překotného vznikání hvězd.

Štítky: Star-formation, Spirální galaxie, Seyfertova galaxie, M94, Star burst galaxy