Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2009

Kupa galaxií v Herkulu

Uznání a copyright: Tony Hallas

Tyto galaxie jsou z Kupy v Herkulu, archipelagu vesmírných ostrovů vzdálených zhruba 500 miliónů světelných let. Tato kupa též známá jako Abell 2151 je plná spirálních galaxií bohatých na plyn a prach se vznikajícími hvězdami, ale má poměrně málo eliptických galaxií s nedostatkem plynu a prachu a souvisejících nových hvězd. Barvy na tomto pozoruhodném hloubkovém kompozitu jasně ukazují hvězdotvorné galaxie s modrým odstínem a galaxie se staršími hvězdnými populacemi se žlutým odstínem. Tento ostrý obraz asi 3/4 stupně přes střed kupy odpovídá v odhadované vzdálenosti více jak 6 miliardám světelných let. Na této kosmické pohlednici galaxií je vidět, jak se některé srážejí nebo spolu splývají, zatímco jiné se bortí, což je jasný důkaz, že galaxie v kupách vzájemně interagují. Zdá se, že samotná Kupa v Herkulu je výslednicí probíhajícího slučování menších kup galaxií a považuje se za podobnou s mladšími kupami galaxií v mnohem vzdálenějším raném Vesmíru.

Štítky: Kupa galaxií, A2151, Abell 2151, Hercules galaxy cluster