Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2009

Impakt na Jupiteru z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, H. Hammel (Space Science Institute, Boulder, Co.), and the Jupiter Impact Team

Tato pomalu se rozlézající skvrna je Jupiterův poslední impaktní šrám, mračno trosek vytvořené kometou nebo asteroidem po vniknutí do atmosféry plynového obra. Tento nový útvar se nachází v jižní polární oblasti Jupiteru a objevil ho 19. července australský amatér Anthony Wesley. Wesleyho objev sledoval 23. července Hubblův kosmický dalekohled nově instalovanou kamerou Wide Field Camera 3 a pořídil tento nejostřejší pohled na vyvíjející se mračno pozůstatků. Impaktní objekt samotný mohl podle odhadů měřit stovky metrů. Podobné impaktní skvrny v oblačných pásech vytvořily v červenci 1994 kusy komety Shoemaker-Levy 9.

Štítky: Jupiter, Kometa, Asteroid, Impakt, Sl-9

39. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 25. 9. do 1. 10. 2023. Měsíc bude v úplňku. Večer je nejlépe pozorovatelný Saturn, který později doplňuje také jasný Jupiter. Ráno je kromě nepřehlédnutelné Venuše vidět také poměrně jasný Merkur. Aktivita Slunce je středně vysoká. Sonda OSIRIS-Rex doručila pouzdro se vzorky z planetky Bennu. Falcon 9 společnosti SpaceX zaznamenal 200. opakované použití a tři starty z jedné rampy v rozmezí 8 dnů. Československý kosmonaut Vladimír Remek se dožívá 75 let.

Zbytky supernovy v Plachtách