Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2009

Pánev s dvojitým věncem na Merkuru

Uznání: NASA/JHU APL/CIW

Jak vznikl vnitřní druhý věnec hor této pánve na Merkuru? Nikdo neví. Tento neobvyklý útvar má 160 kilometrů a minulý týden ho zobrazila kosmická sonda MESSENGER při průletu kolem nejvnitřnější planety naší Sluneční soustavy. Pánve s dvojitými nebo vícenásobnými věnci jsou sice vzácné, ale v minulých letech byly zachyceny také na Marsu, na Venuši, na Zemi a na pozemském Měsíci. Samotný Merkur má několik takových pánví včetně Caloris basin, Rembrandt basin a záhadného útvaru Raditladi basin. Tyto největší kruhovité útvary na planetách a měsících jsou původně způsobovány silnými impakty jediným asteroidem nebo zlomkem komety. A jelikož je nepravděpodobné, že by druhý impakt nastal právě ve středu prvního, tak velké dvojité věnce kolem těchto pánví se obvykle dávají do souvislosti s následnými toky vulkanické lávy v impaktním kráteru. Možná, že by druhý věnec mohl být způsoben roztavením a tečením materiálu po impaktu. Jedno vodítko k původu dvojitého věnce nahoře spočívá v tom, že střed pánve se jeví mnohem hladší, než oblasti mezi prstenci. MESSENGER nyní dokončil svoje průlety kolem Merkuru a v březnu 2011 se vrátí a pokusí se vstoupit na oběžnou dráhu.

Štítky: Merkur, Messenger, Double ringed basin

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.