Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2009

Cíl kráter Cabeus

Uznání: NMSU/MSFC Tortugas Observatory

Cílem dvou těles mise LCROSS směřujících k zítřejšímu dopadu na Měsíc je 100 kilometrů široký kráter Cabeus vzdálený asi 100 kilometrů od jižního pólu Měsíce. Tento zastíněný kráter je na této mozaice, která reprezentuje pohled na tuto oblast pozemskými dalekohledy, silně zploštělý. Dopady by měly vytvořit stoupající mračno trosek, které by mělo zasáhnout i do slunečního světla nad stěnami kráteru a mohlo by vykazovat známky vody. První dopadne v 11:30 UT (13:30 SELČ) horní stupeň rakety Centaur. Dopad bude snímkovat přístroji vybavená kosmická loď LCROSS a poté prolétne výsledným mračnem trosek a bude analyzovat ze dna kráteru vyvržený materiál. Čtyři minuty po prvním impaktu dopadne do kráteru Cabeus samotná kosmická sonda LCROSS. Očekává se, že vyvržené mraky trosek budou viditelné dalekohledy o průměru 10 palců (25 cm) a většími, přičemž načasování bude vhodné pro pozorovatele Měsíce v západní Severní Americe a v Tichomoří. NASA plánuje 9. října živé vysílání ze sondy LCROSS na NASA TV počínaje 6:15am EDT / 12:15 SELČ.

Štítky: Měsíc, Voda, Impakt, Kráter, Lcross, Cabeus