Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2009

Galaxie s překotnou tvorbou hvězd IC 10

Uznání a copyright: Mike Siniscalchi

Za prachem a hvězdami v rovině naší Galaxie Mléčná dráha ve vzdálenosti 2,3 milióny světelných let číhá IC 10. Světlo této nepravidelné trpasličí galaxie zeslabuje prach, ale i tak ukazuje vitální hvězdotvorné oblasti, které na tomto barevném pohledu září výmluvnou červenou září. IC 10 je též členem Místní skupiny galaxií a je nejbližší známou galaxií s překotnou tvorbou hvězd. Ve srovnání s jinými galaxiemi Místní skupiny má IC 10 velkou populaci nově vzniklých hvězd, které jsou hmotné a velmi jasné, včetně zářivého rentgenového podvojného systému, o kterém se předpokládá, že obsahuje černou díru. IC 10 měří asi 5000 světelných let a nachází se v hranicích severního souhvězdí Kasiopea (Cassiopeia).

Štítky: Galaxie, Místní skupina, Překotný vznik hvězd, Irregular galaxy, Ic10

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.