Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. listopad 2009

Umění a věda v NGC 981

Uznání a copyright: Joseph Brimacombe

V tomto krásném teleskopickém koutu nebe se nachází spirální galaxie NGC 981. Tento vesmírný ostrov má asi 50 000 světelných let a leží zhruba 60 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Berana. Tento obraz vypadá jako umělecká prezentace, která v popředí zobrazuje paprsčité hvězdy z naší Mléčné dráhy a propletená prachová mračna zavěšená nad naší galaktickou rovinou, která slabě odrážejí světlo hvězd. Obraz také zachycuje NGC 981 v pro astrofyziky na Zemi důležitém kosmickém okamžiku. Na předešlých snímcích chybí světlo ze supernovy SN2009js, zde ji vyznačují dvě čárky dole a vlevo od galaktického centra. Samotná supernova je smrtící explozí hmotné hvězdy v rovině galaxie NGC 981, která byla právě objevena v říjnu týmy pátrajícími po supernovách v Japonsku a Spojených Státech.

Štítky: Supernova, Prach, Spirální galaxie, Ngc981, Sn2009js