Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2009

Velké observatoře zkoumají střed Galaxie

Uznání: NASA, ESA, SSC, CXC, and STScI

Kam vás až může dalekohled zavést? Dalekohled přivedl před 400 lety Galileo na Měsíc, aby objevil krátery, na Saturn, aby objevil prstence, na Jupiter, aby objevil jeho měsíce, na Venuši, aby objevil její fáze a na Slunce, aby objevil sluneční skvrny. Organizace NASA dnes na oslavu úspěchů, kterých Galileo dalekohledem dosáhl a na oslavu Mezinárodního roku astronomie, využila celou flotilu svých Velkých observatoří a Internet, aby vám přiblížila střed naší Galaxie. Na obrazu nahoře jsou kombinované snímky z Hubblova kosmického dalekohledu v blízkém infračerveném světle, ze Spitzerova kosmického dalekohledu v infračerveném světle a z observatoře Chandra v rentgenovém světle s dosud nevídanými podrobnostmi a ve více barvách, než kdykoliv předtím. Jsou vidět rozsáhlá pole hvězd, husté hvězdokupy, dlouhá vlákna plynu a prachu, rozpínající se zbytky supernov a energetické okolí něčeho, co je nejspíše centrální černou dírou v naší Galaxii. Mnoho takových struktur je označeno na komplementárním anotovaném snímku. Schopnost dalekohledů soustřeďovat světlo a zvětšovat vytváří obraz, jaký by člověk uviděl, pokud by byl na takových místech. Ale opravdu se tam dostat vyžaduje rakety.

Štítky: Galaktický střed, Dalekohled, Great observatories