Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2009

Mladé hvězdy v mračnu Rho Ophiuchi

Uznání: NASA JPL-Caltech, Harvard-Smithsonian CfA

Na tomto nádherném pohledu ve falešných barvách ze Spitzerova kosmického dalekohledu září na infračervených vlnových délkách mračna kosmického prachu s vnořenými nově zrozenými hvězdami. Na obrázku je jedna z nejbližších hvězdotvorných oblastí, část oblačného komplexu Rho Ophiuchi ve vzdálenosti asi 400 světelných let u jižního okraje celkem vyslovitelného souhvězdí Ophiuchus. Tento pohled v odhadované vzdálenosti zabírá asi 5 světelných let. Nově zrozené hvězdy po svém vzniku ve velkém mračnu studeného molekulárního vodíku okolní prach zahřívají a vytvářejí infračervenou záři. Výzkum této oblasti v pronikavém infračerveném světle odhalil asi 300 vznikajících nebo nově zrozených hvězd, jejichž věk lze odhadnout na 300 000 let, takže ve srovnání se stářím Slunce 5 miliard let jsou velmi mladé.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Rho ophiuchus cloud, Ldn 1688, Yso