Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. listopad 2009

NGC 253: Prašný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory and PROMPT/CTIO
(Steve Mazlin, Jack Harvey, Rick Gilbert, and Daniel Verschatse)

Jasná galaxie NGC 253 je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií, které jsou vidět, ale je také jedna z nejprašnějších. Pro svůj vzhled v malých dalekohledech ji někteří nazývají galaxie Stříbrný dolar a vzhledem ke své poloze v hranicích jižního souhvězdí Sochaře (Sculptor) se též nazývá galaxie Sculptor. Tento prašný ostrov měří asi 70 tisíc světelných let, je zhruba 10 miliónů světelných let daleko a poprvé ho zachytila v roce 1783 matematička a astronomka Caroline Herschel. NGC 253 je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, která je nejblíže k naší vlastní Místní skupině galaxií. Kromě spirálních prachových pásů se na tomto zpracovaném barevném snímku. zdá, jakoby z galaktického disku protkaného mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi pučely prachové úponky. Vysoký obsah prachu doprovází bouřlivou tvorbu hvězd a dává NGC 253 označení galaxie s překotnou tvorbou hvězd. NGC 253 je též známým silným vysokoenergetickým zdrojem rentgenového a gama záření, nejspíše díky přítomnosti hmotných černých děr poblíž středu galaxie.
Oprava: Miroslav Obruča a Zolo Toth upozornili na chybějící slovo tisíc u rozměru 70 tisíc světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Spirální galaxie, Ngc253