Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2010

Záhada slábnoucí hvězdy

Uznání a copyright: Alson Wong and Citizen Sky

Epsilon Aurigae každých 27 let zhruba na dva roky zeslábne a poté se znovu zjasní. Astronomové studují tuto záhadnou hvězdu již od 19. století a tvrdili, že Epsilon Aur, která je ve středu tohoto teleskopického pohledu, podstupuje dlouhotrvající zákryt doprovodné složky. Ale pozorování nemohla určit ani podstatu složky a dokonce ani stav samotné jasné hvězdy. Současný zákryt Epsilon Aur studuje tým profesionálních a amaterských astronomů Citizen Sky, který oznámil, že zákryt začal v srpnu 2009 a koncem prosince dosáhnul svého nejnižšího bodu. Očekává se, že Epsilon Aur zůstane slabá po celý rok, než v roce 2011 zase rychle zvýší svoji jasnost. Mezitím nedávná infračervená data ze Spitzerova kosmického dalekohledu podporují model enigmatické soustavy, který Epsilon Aur identifikuje jako velkou, ale málo hmotnou hvězdu na konci svého života, kterou periodicky zakrývá hvězda ponořená do prachového disku. Odhaduje se, že disk má poloměr asi 4 AU neboli čtyřnásobek vzdálenosti Země-Slunce a má tloušťku asi 0,5 AU.

Štítky: Prachový disk, Infračervený, Zatmění, Epsilon aurigae