Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2010

Novoroční otírač o Slunce

Uznání: LASCO, SOHO Consortium, NRL, ESA, NASA

Intenzivní a ohromující přímou záři Slunce na tomto snímku ze Slunce pozorující družice SOHO odstiňuje zákrytový disk. Do středu disku je v měřítku superponován ultrafialový snímek Slunce ze 3. ledna. Za vnějším okrajem disku je vidět kometa - otírač, jedna z nejjasnější pozorovaných družicí SOHO. Tuto kometu objevil (viz film) australský amatérský astronom Alan Watson, když zkoumal dřívější snímky z jiné Slunce pozorující kosmické sondy STEREO-A. Komety, které se doslova otírají o Slunce, otírači, patří podle svých drah do Kreutzovy skupiny komet, která vznikla postupným rozpadem jediné mateřské komety, která prolétla těsně kolem Slunce v 12. století. Na tuto kometu působily silné slapové síly a intenzivní sluneční ohřev, takže svoje přiblížení nepřežila.

Štítky: Slunce, Kometa, Lízač Slunce, SOHO