Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2010

Hvězdný prach v Perseu

Uznání a copyright: Máximo Ruiz

Tato kosmická oblast prachu, plynu a hvězd pokrývá na obloze skoro 3 stupně a nachází se v hrdinském souhvězdí Perseus. Vpravo od středu je v tomto krásném koutu oblohy prašná reflekční mlhovina NGC 1333 vzdálená asi 1000 světelných let. Zorné pole v odhadované vzdálenosti zabírá asi 50 světelných let. Vedle NGC 1333 je vidět červená záře rázem stlačeného vodíku od energetických výtrysků a větrů vznikajících hvězd. Kolem dokola jsou rozesety další reflekční mlhoviny, spolu s výraznými tmavými prachovými mlhovinami. Skoro na okraji velkého molekulárního mračna se před slídivými optickými dalekohledy často ukrývají nově zrozené hvězdy a mladé stelární objekty nebo protohvězdy. Protohvězdy vznikají kolem hustých jader ponořených v molekulárních mračnech zhroucením vlastní gravitací.

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Ngc 1333, Dust nebula, Protostars