Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2010

P2010 A2: Neobvyklý ohon asteroidu znamená silnou srážku

Uznání: NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA)

Co je to za podivný objekt? Tento objekt byl poprvé objeven na Zemi na snímcích LINEARu 6. ledna a vypadal natolik neobvykle, že ho minulý týden více prozkoumal Hubblův kosmický dalekohled. To co Hubble na snímku nahoře uviděl znamená, že se P/2010 A2 liší od kteréhokoliv jiného vůbec kdy spatřeného objektu. Na první pohled je vidět, že objekt má ohon komety. Při podrobnější prohlídce je vidět 140m jádro odsazené od středu ohonu, velmi neobvyklá struktura poblíž jádra, ale žádný rozpoznatelný plyn v ohonu. Při vědomí toho, že objekt obíhá v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, tak předběžná hypotéza, která zdá se vysvětluje všechna pozorování říká, že P/2010 A2 jsou pozůstatky trosek z nedávné srážky dvou malých asteroidů. Pokud je to pravda, tak srážka nejspíše nastala při rychlosti přes 15 000 kilometrů za hodinu, což je pětinásobek rychlosti střely z pušky a uvolnila energii převyšující nukleární bombu. Tlak slunečního záření potom trosky rozprostřel do vlečeného ohonu. Budoucí studium P/2010 A2 může lépe osvětlit srážku původních objektů a může lidstvu pomoci porozumět rannému období Sluneční soustavy, kdy nastávalo množství obdobných srážek.

Štítky: Asteroid, Srážka, P/2010 A2