Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2010

Sopka Sakurajima s blýskáním

Uznání a copyright: Martin Rietze (Alien Landscapes on Planet Earth)

Proč se při erupcích sopek někdy blýská? Na snímku nahoře je sopka Sakurajima v jižním Japonsku, zachycená minulý měsíc při erupci. Magma bublá a je tak horká, že okamžitě, jak kapalná hornina vyprskne zezpodu na zemský povrch, tak září. Snímek nahoře je zvláště pozoruhodný, protože poblíž vrcholu vulkánu zachycuje blesky. Proč se blýská při obyčejných bouřkách je stále předmětem výzkumu a příčina vulkanického blýskání je ještě méně jasná. Jistě, blesky pomáhají vyrovnat oddělené oblasti s opačným elektrickým nábojem. Jedna hypotéza říká, že samotné vyvrhované bubliny magmatu nebo vulkanického popela jsou elektricky nabité a jejich pohyb takové oddělené oblasti vytváří. Jiné epizody vulkanického blýskání mohou být vyvolávány srážkami ve vulkanickém prachu, při kterých vzniká náboj. K blýskání dochází někde na Zemi typicky více než 40 krát za každou sekundu.

Štítky: Sopka, Blesk, Sakurajima