Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2010

Saturnův měsíc Helene ze sondy Cassini

Uznání: NASA/JPL/SSI

Co se stalo s povrchem Saturnova měsíce Helene? Kosmická sonda Cassini na oběžné dráze Saturnu minulý týden prolétla ve vzdálenosti dvou průměrů Země od tohoto maličkého měsíčku a zobrazila ho do bezprecedentních podrobností. Ačkoliv jsou vidět konvenční krátery a kopce, tak surový nezpracovaný snímek nahoře také ukazuje terén, který vypadá nezvykle hladký a pruhovaný. Planetární astronomové budou na těchto podrobných snímcích Helene pátrat po indiciích původu a evoluce tohoto 30 kilometrového vznášejícího se ledovce. Měsíček Helene je též neobvyklý také proto, že Saturn obíhá před velkým měsícem Dione, což z něj činí jeden ze čtyř známých měsíců, které obývají gravitační důlek známý jako stabilní Lagrangeův bod.

Štítky: Saturn, Cassini, Helene