Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2010

Ruka pulzaru

Uznání: P. Slane (Harvard-Smithsonian CfA) et al., CXC, NASA

Co se pulzarů týče, tak PSR B1509-58 se zdá být mladý. Světlo z výbuchu supernovy, která ho zrodila, k Zemi poprvé doletělo před asi 1700 lety. Tato zmagnetizovaná, 20kilometrová neutronová hvězda rotuje 7krát za sekundu a je kosmickým dynamem, které pohání vítr nabitých částic. Tento energetický vítr vytváří okolní rentgenovou zář mlhoviny na tomto skvělém snímku z rentgenové observatoře Chandra. Nízkoenergetické rentgenové paprsky jsou červené, střední energie jsou zelené a vysoké modré. Pulzar samotný je v jasné centrální oblasti. Komplikovaná struktura této mlhoviny připomíná ruku. PSR B1509-58 je asi 17 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Kružítko (Circinus). V této vzdálenosti obraz z Chandry zabírá asi 100 světelných let.

Štítky: Rentgenový, Pulsar, Neutronová hvězda, Psr b1509-58, Pulsar wind nebula