Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2008

Crab Pulsar Wind Nebula

Uznání: NASA / CXC / SAO / F. D. Seward, W. H. Tucker, R. A. Fesen

Ve středu tohoto pozoruhodného snímku z družicové observatoře Chandra se nachází pulsar v Krabí mlhovině, neutronová magnetizovaná hvězda o velikosti města, která se otočí 30 krát za sekundu. Tento hloubkový rentgenový snímek poskytnul první zřetelný pohled na zavinuté hranice mlhoviny z větru z krabího pulsaru. Rentgenovou emisi pohání pulsar podobně jako kosmické dynamo. Energie pulsaru urychluje nabité částice a vytváří tajemné, rentgenově zářící výtrysky, které směřují ven z pólů a intenzivní vítr ve směru rovníku. Složité okraje vznikají při proudění nabitých částic pryč, když nakonec ztrácí energii při interakci se silným magnetickým polem pulsaru. Rotující pulsar s hmotností větší než Slunce a hustotou atomového jádra je vlastně zhrouceným jádrem hmotné hvězdy. Toto zhroucené jádro je výsledkem výbuchu supernovy, ke kterému došlo v roce 1054. Tento snímek z Chandry zabírá v odhadované vzdálenosti ke Krabí mlhovině 6000 světelných let o něco méně jak 9 světelných let.

Štítky: Rentgenový, Krabí mlhovina, Pulsar, M1, Pulsar wind