Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2008

Thackerayovy globule

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Na pozadí na hvězdy bohatého pole a zářícího vodíku na tomto podrobném snímku IC 2944, jasné hvězdotvorné oblasti vzdálené 5900 světelných let v souhvězdí Kentaur (Centaurus) z Hubblova kosmického dalekohledu, jsou v siluetě vidět neprůhledná mračna mezihvězdného plynu a prachu. Tu největší temnou globuli poprvé uviděl jihoaftrický astronom A. D. Thackeray v roce 1950 a jde nejspíše o dvě překrývající se mračna, každé velké více jak jeden světelný rok. Obě kombinovaná mračna obsahují materiál ekvivalentní hmotnosti asi 15 hmotností Slunce, ovšem zhroutí se nakonec za vzniku hmotných hvězd? Podle dalších údajů z ostrých Hubblových snímků jsou Thackerayovy globule rozděleny a rozbrázděny jako důsledek intenzivní ultrafialové radiace z mladých, horkých hvězd, které již dodávají energii a zahřívají tu jasnou emisní mlhovinu. Tyto a podobné temné globule, o kterých je známo, že jsou spojené s jinými hvězdotvornými oblastmi mohou být nakonec rozpuštěny svým nepřátelským okolím jako kosmické hrudky másla v horké pánvi.

Štítky: Molecular clouds, Globules, Emission nebulas